Sunday, January 14, 2018

DIAKAH CINTA? BAB 11



Assalamualaikum semua...
sambungan Diakah Cinta? Bab 11
terima kasih kepada semua yang sudi follow Diakah Cinta?
Kepada yang berminat nak miliki novel  Diakah Cinta? boleh dapatkannya di kedai-kedai buku berhampiran anda atau order online dari Penerbitan Lovenovel. 
Whatsapp 0134226431 / 0133698404 / 0134888095 / 0196789181


BAB 11

Sekilas dia mengerling jam yang melekat kemas di pergelangan tangan. Hari ini dia masuk agak lewat. Awal-awal pagi lagi dia terpaksa meredah kesesakan lalu lintas kerana ada perbincangan dengan pihak pembekal di Damansara. Ayunan langkah dihala ke arah lif. Walaupun menyedari ada beberapa pasang mata begitu galak mengerling dan mencuri pandang ke arahnya, dia hanya beriak selamba. Sudah biasa dengan keadaan itu. Sementara menunggu pintu lif terbuka, jari-jemari ligat memeriksa e-mel yang diterima melalui telefon bimbitnya. 
Ting! Pintu lif terbuka luas.
Danial mengundur sedikit ke belakang memberi ruang pada yang berada di dalam lif keluar terlebih dahulu. Tiba-tiba pandangannya tertarik pada sesusuk tubuh yang melangkah keluar dari perut lif. Matanya terus melekat lama sehingga tidak sedar pintu lif telah tertutup.
Matanya melorot pada baju kurung hijau lembut bercorak yang tersarung di tubuh gadis itu. Tampak sopan dan ayu tingkahnya. Selendang kosong yang berwarna hijau di lilit kemas di kepala menyerlahkan kulitnya yang cerah.
Kaki Danial mula mengatur langkah mengikut langkah gadis itu. Anak mata masih menilik nakal gadis yang melangkah ke kawasan parking di sebelah bangunan. Langkah gadis itu terhenti di sebelah kereta viva putih. Fail yang dibawa bersama si gadis menarik perhatian. Pandangannya difokuskan pada nombor plat kereta. Diamati dan disimpan kemas dalam kotak ingatan.
Telefon bimbit dikeluarkan dari poket seluar. Beberapa saat jari-jemari bermain di skrin sebelum telefon melekap di telinga.
“Assalamualaikum, Fik!”
“Waalaikumussalam, Nal. Kau kat mana?”
“Aku baru sampai ofis. Macam mana interviu tadi?” tanya Danial. Mata tidak lepas daripada memandang gadis itu yang telah masuk ke dalam kereta.
“Semuanya berjalan lancar,” beritahu Taufik.
“Okey. Bila dia mula kerja?” Memang dia sengaja mahu gadis itu bekerja dengannya walaupun dia tahu gadis itu membencinya.
“Isnin, minggu depan.”
“Good!’
Talian dimatikan. Danial bergerak ke arah tiang apabila kereta viva putih itu mula bergerak. Khuatir si gadis menyedari kehadirannya di situ. Sebaik kereta itu hilang dari pandangan, kakinya seakan melekap di situ. Keliru dan tidak faham dengan gelodak jiwa yang sedang dirasakan saat ini.
Beberapa saat termenung, dia tersentak dengan bunyi hon kereta. Jauh lamunannya sehingga tidak sedar masa terus berlalu. Perlahan dia menggeleng dengan perangainya sendiri. Huru hara jiwanya hanya kerana Ayuni Aisya.



Wajah Danial yang muram tanpa suara itu mengundang tanda tanya dalam hati Yusri. Sejak tadi, Danial banyak termenung. Bila ditanya, sepatah-sepatah sahaja yang dijawab. Bukan main berjela soalan yang ditanya, hanya sepatah yang dijawabnya. Menghabiskan air liur dia saja. Teh tarik di depannya pun tidak luak.
Danial seperti hanyut dalam dunianya sendiri. Entah apa yang bermain dalam fikiran sepupunya itu. Tadi, dia sengaja menghubungi Danial untuk makan tengah hari bersama. Kebetulan dia ada meeting di Shah Alam.
“Hang fikir apa, Nal?” tegur Yusri.
Teguran Yusri mengembalikan Danial daripada lamunan yang jauh.
Danial membetulkan duduk. “Tak ada apa-apa.”
“Takkan tak ada apa-apa. Aku kenal sangat hang, Danial. Kalau ada masalah, hang mesti jadi pendiam. Cuba citer kat aku, apa masalah hang?”
Danial menghela nafas panjang.
“Aku ambil Ayuni kerja dengan aku,” beritahu Danial.
Yusri yang sedang menghirup air teh terus tersedak.
“Hah! Hang biar betul?” tanya Yusri tidak percaya. Berkerut wajahnya apabila tekak masih terasa perit.
“Tak payah nak buat muka terkejut sangatlah.”
“Mahu aku tak terkejut? Tiba-tiba ja hang ambil Ayuni kerja dengan hang. Tak bagitau aku pun.”
“Aku beritahu hanglah ni. Aku ambil dia jadi PA aku.”
“PA! Boleh ka hangpa kerja sekali? Karang hari-hari bergaduh pulak.” kata Yusri tersengih panjang.
“Hang perli aku ka, Yus.”
“Mana ada aku perli. Memang kenyataan pun. Tak ingat masa hangpa terjumpa balik hari tu? Asal jumpa ja gaduh.”
“Dengan cara ni ja aku boleh dekati dia, Yus. Aku betul-betul tak sangka resume Ayuni atas meja aku hari tu. Sejak itu, aku asyik teringat-ingatkan dia. Sebab tu aku ajak hang balik kampung. Dan aku tak sangka boleh terjumpa dengan dia.”
“Sekarang hang nak buat apa?”
Danial mengeluh panjang.
“Aku belum tahu lagi.”
“Nal... apa masalah hangpa sebenarnya? Hang tak pernah nak beritahu aku. Aku tau hang lebih suka pendam masalah hang sendiri. Tapi sampai bila? Aku tahu hang sukakan Yuni dari dulu lagi. Dan perasaan hang tak pernah berubah.”
“Salah faham,” beritahu Danial.
Dahi Yusri berkerut.
“Salah faham?”
“Aku ingatkan Ayuni dengan Ashraf ada apa-apa.”
“Macam mana hang boleh sangka diaorang ada apa-apa?”
“Kry yang beritahu aku. Kebetulan aku nampak Ashraf dengan Yuni kat pekan. Diaorang nampak rapat dan mesra. Aku cemburu bila tengok cara Ashraf layan Yuni. Mungkin betul Ashraf sukakan Yuni.”
“Hang yakin Yuni pun sukakan Ashraf?” tanya Yusri membuatkan Danial terus terdiam.
“Percaya sangat dengan cakap Kry tu. Takkan hang tak tau perangai Kry? Dia dah lama suka kat Yuni. Yuni ja buat tak layan. Lagipun Ashraf pun dah kahwin.”
“Aku tahu...”
“Macam mana hang tau Ashraf dah kahwin? Rasanya aku tak pernah beritahu hang.”
“Kat kampung hari tu... aku ada berselisih dengan Ashraf. Dia kenalkan isterinya kat aku. Baru lagi kahwin.”
“Lain kali jangan ikut sangat perasaan. Siasat dulu. Ini tidak, hang terus ingat Ashraf tu ada apa-apa dengan Ayuni. Padahal diorang tak ada apa-apa pun.”
“Lagi satu... aku dah cakap sesuatu yang melukakan hati dia. Waktu aku cakap tu, hatiku tengah sakit. Sakit hati kerana perasaan cemburu.”
“Hang cakap apa?”
“Masa tu Fakrul tanya pasal hubungan aku dengan Yuni. Kebetulan Ayuni datang hantar kuih kat rumah pak long. Tapi aku buat-buat tak nampak. Aku cakap, pilihan aku bukan macam Yuni. Aku anggap perempuan kampung ni kolot. Aku berkawan dengan dia hanya nak mengisi rasa kekosongan hati aku.”
“Hang cakap macam tu??? Kalau aku ada masa tu, memang makan penampar aku dah.”
“Aku mengaku, salah aku. Tapi aku tak maksud pun nak cakap macam tu. Aku tengah sakit hati.”
“La ni, perempuan kampung kolot tu yang hang terkejar-kejar. Cakap ikut sedap mulut, dah makan diri sendiri.”
“Aku tak tahu Yuni boleh maafkan aku ataupun tak. Aku tahu dia benar-benar tergores dengan kata-kata aku. Hang rasa, kalau aku berterus terang, dia akan maafkan aku tak?”
“Hang ingat semudah itu dia nak maafkan hang? Aku dah lama kenal dengan Yuni. Keras hati dia boleh tahan juga sama naik dengan perangai cemburu hang tu.”
Danial mengerling geram.
“Hang jangan menambah pening aku, Yus. Bagilah cadangan sikit macam mana nak dekati Ayuni balik.”
“Padan dengan muka hang. Cemburu tak kena tempat. Bercakap tak fikir panjang,” leter Yusri.
Rambut dilurut sehingga ke belakang. Bertubi-tubi hari ini dia kena dengan Yusri. Sepupu dia ni, bukan hendak menenangkan hati. Menyakitkan hatinya lagi adalah.
“Aku mengaku, salah aku. Terburu-buru buat keputusan. Tapi masa tu tengah serabut dengan masalah papa aku. Tak boleh nak fikir apa. Aku ingatkan dia betul-betul sukakan si Ashraf tu.”
Sudahnya Danial tersandar di kerusi. Kalah berdebat dengan sepupunya ini.
“Macam nilah. Hang berkawan dulu dengan dia. Soal hati dan perasaan, tak boleh nak gopoh-gopoh. Kena slow and steady,” kata Yusri memberi cadangan. Keningnya dijongket-jongket sambil tersengih-sengih pada Danial.
Raut wajah Yusri ditatap seketika. Betul juga apa yang dikatakan oleh Yusri. Dia rapat dengan Ayuni bermula dari sebuah persahabatan. Walaupun masing-masing tidak pernah meluahkan perasaan yang dirasai ketika itu, tetapi pandangan mata hati mereka merasakan sesuatu yang sukar diungkapkan dengan kata-kata. Hanya dia dan Ayuni saja yang memahaminya.
“Aku cuba dan akan terus mencuba sehingga Yuni terima aku kembali.”
“Macam itulah.” Yusri menepuk-nepuk bahu Danial.
Danial hanya mampu tersenyum nipis. Gelodak hatinya saat ini hanya Tuhan saja yang tahu.

No comments: