Friday, December 2, 2011

Tika Hati Berbicara 5

Di ruang tamu Arief Hakimi membawa beberapa dokumen lalu melabuhkan punggung di sofa. Dokumen itu di letakkan di atas meja kopi. Terluah keluhan di bibir saat melihat beberapa dokumen yang perlu disemaknya. Selama ini dia bekerja keras untuk mengukuhkan empayarnya. Bukan sedikit usaha yang telah dicurahkan, malah dia telah mengorbankan kehidupannya semata-mata untuk melihat empayarnya terus berdiri teguh.




“Minum Encik Arief...” sapa satu suara.

Arief tersentak. Tidak sangka dia mengelamun tadi sehingga tidak sedar Qaseh di hadapannya. Kopi di atas meja di tatap seketika. Kemudian dia beralih pada Qaseh yang tersenyum memandangnya.

“Awak tak minum sekali?” tanya Arief Hakimi.

Qaseh melirik senyum sebelum membalas pertanyaan Arief. “Saya tak minum kopi malam-malam Encik Arief, nanti tak boleh tidur,” jawab Qaseh.

Arief tersenyum nipis.

“Okay Encik Arief, saya masuk tidur dulu, jangan tidur lambat sangat tau,” pesan Qaseh sebelum berlalu pergi.

“Qaseh...” panggil Arief lembut.

Qaseh kembali berpaling, bagaikan terkena renjatan elektrik apabila pergelangan tangannya dicengkam lembut. Terkedu Qaseh melihat sepasang mata redup Arief merenung tepat ke dalam matanya.

Keadaan hening seketika sebelum mata Qaseh beralih pada tangan Arief yang memaut lengannya kejap. Hari ini tingkah Arief sentiasa mengundang debaran di dadanya. Arief yang menyedari pandangan Qaseh perlahan meleraikan pautan itu.

“Boleh kita berbual sekejap?” Lembut suara Arief menyapa telinga Qaseh.

Qaseh diam. Arief sabar menunggu.

Wajah Arief berubah sedikit ceria apabila Qaseh melemparkan segaris senyuman sambil mengangguk perlahan.

“Duduk sini,” kata Arief sambil menepuk sofa meminta Qaseh duduk di sebelahnya. Qaseh yang ingin duduk di sofa yang bertentangan teragak-agak. Namun, melihat wajah Arief yang berharap diturutkan saja. Tidak mahu merosakkan mood Arief yang tidak tentu dirasakannya hari ini. Tadi sewaktu mereka menikmati makan malam Arief lebih banyak berdiam diri daripada bercakap. Paling menyesakkan fikirannya raut mendungndi wajah Arief menambahkan kehairanan dalam dirinya.

“Kita dah lama tak berbual macam ni kan?” tanya Arief.

“Encik Arief kan sibuk sangat kebelakangan ni. Sebelum ni pun Encik Arief asyik ulang alik ke luar negara saja. Mana ada masa nak berbual dengan Qaseh lagi,” kata Qaseh terselit nada rajuk.

Melebar senyuman di bibir Arief mendengar kata Qaseh. Dia melirik pandangan ke wajah Qaseh.

“Kenapa? Rindu?” soal Arief tanpa selindung. Renungan matanya penuh makna.
Qaseh terkedu. Seketika pandangan mereka bertaut tanpa bicara.

“Rindu teman berbual...” jawab Qaseh melindungi rasa malu yang mula menyelinap dalam dirinya. Senyuman di bibirnya entah bagaimana bentuknya. Serba tidak kena jadinya. Dia melarikan pandangan. Tidak sanggup melawan renungan Arief yang begitu menusuk ke sanubari.

“Macam mana kerja?” soal Arief setelah mereka hanya membisu sahaja.
Qaseh mengangkat muka menatap wajah kacak itu.

“So far, okay...” jawab Qaseh bersama senyuman di bibir.

“Saya tak pernah tanya tentang tempat kerja Qaseh kan sebelum ni.”

Qaseh tersenyum nipis. “Qaseh suka bekerja di situ. Kawan-kawan sekerja pun baik. Bos Qaseh pun banyak beri tunjuk ajar dan dia memang seorang yang penyabar. Maklumlah masa Qaseh mula-mula kerja dulu, apa satu pun Qaseh tak tahu,” jelas Qaseh ceria menceritakan keadaan tempat kerjanya kepada Arief Hakimi.







Arief Hakimi hanya diam. Wajahnya mula mencuka. Tiba-tiba hatinya membahang mendengar kata pujian meniti di bibir Qaseh terhadap lelaki itu.

“Apa nama bos Qaseh?” soal Arief hambar.

“Encik Azman,” beritahu Qaseh.

“Lelaki yang duduk sebelah Qaseh di restoran tadi tu ke?” soal Arief lagi.

Qaseh mengangguk. Perempuan yang bersama Encik Arief tadi tu siapa? Girlfriend Encik Arief ke? Ingin sekali dia melontarkan pertanyaan itu, namun ia hanya bergema di hatinya sahaja. Kenapa pulak kau nak tahu Qaseh? Kau cemburu? Cemburu? Tidak dinafikan dia cemburu melihat kemesraan Arief dengan perempuan itu. Tetapi dia tidak layak untuk mempunyai perasaan itu. Dia perlu sedar siapa dirinya di sisi Arief Hakimi.

“Muda lagi saya tengok,”

“Muda dua tahun saja daripada Encik Arief.”

“Dah kahwin?” tanya Arief lagi.

“Belum.”

“Dah ada girlfriend?”

Berkerut kening Qaseh. Wajah Arief ditatap dengan penuh kehairanan. Apa jenis soalan ni? Manalah aku tahu dia ada girlfriend ke tidak. Aku bukannya jenis busy body hal orang.

“Tak tahu...” jawab Qaseh ringkas. Itulah jawapan yang sejujurnya. Dia tidak pernah mengambil tahu hal peribadi bosnya itu. Walaupun, ada desas-desus Azman seperti menaruh hati padanya tetapi dia cuba menafikan antara dia dengan Azman tidak lebih daripada hubungan majikan dengan pekerja.

“Takkan awak tak tahu, itu kan bos awak,” ujar Arief kedengaran sinis menyapa telinga Qaseh.

“Encik Arief... saya hanya pekerja di situ, bukan kerja saya nak ambil tahu hal peribadi orang,” balas Qaseh ternyata tidak senang dengan kata-kata yang meniti di bibir Arief. Mungkin dia sudah terbiasa dengan sikap serius Arief tetapi dia tidak selesa apabila dia dihujani dengan soalan yang tidak berasas.

Arief rasa tersindir.

“Saya tengok dia macam berminat saja dengan awak...” begitu selamba Arief melontarkan rasa yang bermain di mindanya sejak siang tadi. Dia bersandar di sofa. Pandangannya mencari sesuatu di wajah Qaseh yang jelas berubah riak mendengar kata-katanya itu.

Qaseh mula tidak sedap hati. Duduknya serba tidak kena. Apa jawapan yang perlu diberikan kepada Arief? Sesiapa juga akan menaruh syak wasangka kalau melihat cara Azman melayannya tadi.

“Mengarut saja encik ni, Encik Azman tu memang baik dengan semua orang,” jawab Qaseh cuba menyakal prasangka yang mula bersarang di hati Arief. Walaupun dia sendiri dapat merasakan bosnya itu mempunyai perasaan terhadapnya.

“Saya harap awak sedar dengan status awak. Jaga pergaulan awak bila di luar. Bukan bererti kebebasan yang saya berikan membenarkan awak berbuat sesuka hati awak tanpa memikirkan baik dan buruknya,” kata Arief meluahkan rasa yang terbuku di hati. Kata-katanya lebih berbaur cemburu.

Tersirap darah Qaseh mendengar kata-kata itu seumpama belati menghiris hati. Pedih menjalar di relung hatinya. Raut wajah Arief direnung lama.

“Encik Arief jangan risau, saya sedar siapa diri saya. Encik Arief tak perlu nak ingatkan saya. Saya masuk dulu, dah mengantuk,” jawab Qaseh bingkas bangun dan pantas dia mendaki anak tangga. Kelopak matanya mula terasa panas dan setitis demi setitis air mata menyapa pipinya. Qaseh pantas menyeka airmata itu.

Sampai sahaja di bilik dia merebahkan diri di atas katil dan melempiaskan tangisan yang ditahan sedari tadi. Teresak-esak dia menangis melempiaskan kepedihan yang membaluti diri.

Arief yang terkedu tidak terkata apa. Dia mula menggaru kepala. Hish, apa aku dah buat ni. Bodoh betul lah kau, Arief. Cakap tak pernah nak berlapik. Itulah bercakap ikut perasaan.

Arief mula resah. Sekejap dia berdiri, sekejap dia duduk. Perasaan bersalah terhadap Qaseh semakin lama semakin menebal dalam dirinya. Raut wajah mendung Qaseh seolah menggigit rantai hatinya. Dengan rasa itu, Arief membawa langkah ke bilik Qaseh.

Agak lama dia termangu di hadapan pintu bilik Qaseh. Bersama debaran tangannya mengetuk pintu, namun tiada sahutan dari dalam. Dia mencuba lagi tetapi tetap sepi. Arief memulas tombol pintu mengharapkan ia tidak berkunci. Dia bernasib baik lslu pintu bilik Qaseh dikuak perlahan. Walaupun dia tahu risiko daripada perbuatannya itu akan mengakibatkan Qaseh akan lebih marah kepadanya tetapi dia lagi tidak sanggup membiarkan hati itu terus terluka disebabkannya. Dia perlu meminta maaf diatas keterlanjuran kata-katanya tadi.

Kepalanya dijengulkan sedikit ke dalam bilik dan sepasang matanya menangkap susuk tubuh yang sedang membetulkan duduk di atas katil sebaik menyedari kehadirannya. “Boleh saya masuk?” tanya Arief lembut menyapa perdengaran Qaseh.

“Dah masuk pun... masuk ajelah...” jawab Qaseh sedikit geram dengan tindakan Arief yang sesuka hati masuk tanpa kebenarannya. Macam mana aku boleh lupa kunci pintu pulak tadi. Dia ni kalau nak masuk main redah aje. Kalau dah orang tak menyahut tu, faham-faham sendirilah. Manakala jemarinya pantas menyapu air mata yang masih bersisa di pipi.

Arief perlahan melangkah ke arah katil dan melabuhkan punggung di sebelah Qaseh yang tertunduk membisu seribu bahasa. Melihat kesepian Qaseh, Arief dapat merasakan kehadirannya tidak diperlukan dan perasaan bersalah semakin bertimpa-timpa dalam dirinya. Apa aku nak buat ni?

“Saya minta maaf, saya tak bermaksud nak cakap macam tu tadi,” ujar Arief berterus terang setelah beberapa ketika membisu.

“Sudah lah Encik Arief, kita lupakan pasal tu, kalau tak ada apa-apa lagi saya rasa lebih baik Encik Arief keluar sebab saya dah mengantuk, nak tidur,” kata Qaseh sedikit pun tidak memandang wajah Arief. Jelas terpancar rajuk di raut wajah itu.
Arief gelisah. Rajuk Qaseh semakin menderanya. “No, saya tahu awak kecil hati dengan kata-kata saya tadi. Tapi saya tak tahu macam mana kata-kata itu boleh keluar dari mulut saya.”

Qaseh tersenyum sinis. “Macam mana kata-kata tu boleh keluar dari mulut Encik Arief? Hanya Encik Arief saja tahu jawapannya. Apa yang ada di hati kita akan terlafaz dengan kata-kata. Apa yang ada di hati Encik Arief itulah yang Encik Arief nak sampaikan pada saya, kan?”

Mati bicara Arief mendengar kata-kata Qaseh itu. Qaseh betul-betul berkecil hati dengannya. Bagaimana lagi cara untuk dia memujuk hati gadis ini. “Qaseh, saya tahu tidak patut saya berkata begitu pada awak.”

“Kan saya dah beritahu tadi, lupakan saja hal tu. Memang tak salah apa yang Encik Arief cakapkan tu. Saya ni mungkin kadang lupa diri,” sinis saja kata-kata yang terluah di bibir Qaseh. Arief mula gelisah melihat sikap jauh hati Qaseh.

“Qaseh jangan macam ni, tak senang hati saya tengok awak jauh daripada saya,” luah Arief.

Qaseh terdiam cuba memahami maksud kata-kata Arief itu. Dia memberanikan diri menoleh memandang Arief. Dengan raut wajah bersahaja sepasang matanya silih berganti melihat kedudukannya dengan Arief yang tidak jauh mana kedudukan mereka. Arief yang dapat membaca pandangan Qaseh itu tergelak kecil lalu perlahan kepala Qaseh ditolak perlahan dengan jarinya. “Awak ni kadang lurus sangat,” ujar Arief bersama sisa tawanya.

Qaseh mencemik.

“Saya minta maaf, saya akan pastikan perkara ni tak akan berulang lagi. Maafkan saya ya?” ungkap Arief sekali lagi.

“Tiada maaf bagimu,” balas Qaseh menyimpan senyum. Nada gurau terselit dibalik kata-katanya itu.

Arief menarik senyum, dia tahu Qaseh seorang yang lembut hatinya. Selama mengenali Nur Qaseh Qalesya peribadi gadis itu sering mengusik hati kecilnya. Dia sedar kehadiran Qaseh semakin menyerikan jiwanya yang telah lama mati. “Macam filem Ali Setan pulak,” balas Arief.

“Jangan Encik Arief macam Ali Setan sudah...”

“Kalau saya jadi Ali Setan, tak duduk jauh macam ni. Dia duduk rapat-rapat macam ni,” kata Arief nakal dan merapatkan dirinya pada tubuh Qaseh.

Bulat mata Qaseh dengan tingkah Arief itu. “Encik Arief jangan nak mengada,” balas Qaseh sambil menolak tubuh Arief menjauh darinya.

Pecah tawa Arief melihat wajah Qaseh yang mula kalut itu. Qaseh menjeling geram melihat Arief yang mentertawakannya. Melihat wajah ceria Arief, tiba-tiba dia teringatkan sesuatu yang ingin dicakapkan kepada Arief. “Saya ada perkara nak cakap dengan Encik Arief,” beritahu Qaseh. Wajah Arief yang masih bersisa dengan tawa diperhatikannya. Suka dia melihat senyuman lelaki itu. Cukup memikat dan menawan.

“Cakap pasal apa?” soal Arief. Wajah Qaseh ditatap lembut.

“Saya nak balik kampung,” beritahu Qaseh.

“Nak balik kampung! Nak buat apa?” tanya Arief terkejut. Takkan merajuk lagi kut, sampai nak lari balik kampung. Duga Arief mulai kalut. Khuatir Qaseh masih berkecil hati dengannya.

Qaseh tergelak. Entah mengapa terasa geli hati melihat wajah Arief begitu.

“Saya bukan nak lari. Rindu sangat kat nenek. Dah lama saya tak balik kampung,” jelas Qaseh seolah dapat menduga apa yang difikirkan oleh Arief.

“Kalau macam tu saya temankan awak.”

“Huh, Encik Arief nak balik kampung jugak?” soal Qaseh tidak percaya. Setelah mereka bernikah Arief terpaksa berulang-alik ke luar negara. Semenjak itu Arief tidak pernah lagi menjejakkan kaki di kampungnya itu. Hanya dia sahaja akan pulang melawat neneknya. Sebab itu apabila Arief menyuarakan keinginan untuk menemaninya melawat nenek, dia seperti tidak percaya.

“Betul Encik Arief nak balik kampung dengan saya?” tanya Qaseh inginkan kepastian.
Arief mengangguk bersama senyuman nipis di bibir.

“Encik Arief tak sibuk ke?”

“Kerja sampai bila pun tak habis. Lagipun saya dah lama tak balik tengok nenek kan.”

“Nenek faham Encik Arief sibuk,” beritahu Qaseh. Namun, jauh di sudut hati dia ingin sekali Arief menemaninya pulang ke kampung bersama. Setiap kali dia balik ke kampung, tentang Arief sahaja yang meniti di bibir neneknya itu. Walaupun Arief kerap menghubungi nenek tetapi ia tidak sama dengan menatap wajahnya. Seolah-olah perasaan rindu terus mencengkam di dalam diri selagi tidak bertemu pandang. Tapi apa kan dayanya menyedari kedudukannya disamping Arief Hakimi. Dia tidak layak untuk meminta-minta. Itu yang dipegangnnya selama ini sebaik mengahwini Arief.

“Bila awak nak balik?” tanya Arief memecah lamunan Qaseh.

“Hujung minggu depan,”

“Berapa hari?”

“Kalau boleh Qaseh nak minta cuti seminggu. Dah lama sangat tak balik kampung. Encik Arief boleh ke cuti lama-lama. Saya kuli saja tak kisah. Encik Arief tu bos, mana boleh tinggalkan kerja lama-lama kan.”

“Itu awak jangan risau, ditanggung beres,” jawab Arief senang.

“Nenek mesti sangat gembira dapat jumpa Encik Arief. Nenek rindu sangat kat Encik Arief.”

“Mestilah, saya kan cucu kesayangan dia,” kata Arief tersenyum lebar sambil menjongket sebelah keningnya kepada Qaseh.

“Perasan...” kata Qaseh.

Arief tergelak melihat cebikan di bibir Qaseh.

“Layan gelak Encik Arief ni sampai esok pun tak habis. Tak kerja pulak saya esok,”

“Menghalau nampak,”

Qaseh tersengih. “Memang menghalau pun...” jawabnya selamba.

“Okaylah, orang dah menghalau, pandai-pandailah angkat kaki kan,” balas Arief perlahan bangkit melangkah perlahan ke pintu.

“Jangan tidur lewat sangat Encik Arief,” pesan Qaseh sebelum Arief menutup pintu biliknya.

“Okay, good night,” ucap Arief.

“Night, Assalamualaikum,” ucap Qaseh pula.

Arief menjawab salam sambil menutup pintu bilik Qaseh. Senyuman masih memekar di bibirnya. Bersama Arief dia rasa dilindungi. Tidak dinafikan, hatinya sesekali dipaut bahagia dengan layanan Arief padanya. Walaupun kekadang Arief mempunyai mood yang tidak menentu. Adakalanya Arief boleh berubah menjadi terlalu serius tidak tentu hala. Ada ketikanya lelaki itu menjadi seorang yang boleh dijadikan teman untuk berbicara. Dan wajah lelaki itu akan sentiasa dihiasi senyuman yang menawan menemani setiap bicaranya. Senyuman di bibir Qaseh perlahan larut apabila terkenang raut wajah kesedihan membaluti raut wajah Arief pada satu malam. Wajah itu seperti menanggung satu beban yang tidak tertanggung lagi. Ingin sekali dia merapati lelaki itu tetapi dimatikan hasratnya itu kerana mungkin Arief ingin bersendirian ketika itu.




bersambung :))



sudi-sudikan komen ya ;D



8 comments:

arelin said...

best la kak gee..hubungan dh semakin mesra.

AniLufias said...

mesti cute jea muka Tuan Arief klu cemburukan..hihihihiihi :)
jgn Azman lak nak ikut Qaseh blk kg...habis arr rancangan Tuan Arief nanti..kihkihkihkih
Gee : smbung lagi erkkkk....love u muaahhhhhh

idA said...

satu permulaan yg baik utk arief tu.. dia da buka sikit hati dia kat Qaseh nampak.. harap harap Azman tak kacau daun yg akan menyebabkan arief tersentap lagi..

sue said...

Cemburu tandanya sayang .....
Biarlah hubungan bertambah baik...
Qaseh terlalu baik bagi Tuan Arief ....
sambunggg...

geemus said...

arelin > thanks arelin... ;D

AniLufias > hihihi...tunggu sambungannya nanti ya k ani... luv u too... muahhhhh ;D

idA > hehe... Arief kena bertindak cepat sebelum Azman potong line...ekekeke

sue > betul3! cemburu tandanya sayang... tunggu sambunganya ya... ;D

Anonymous said...

salam kak gee,

sorry kena tanya kat sini pulak..kau ditakdirkan untukku under publisher mana??...sy cr x jumpa..huhu

geemus said...

Waalaikumussalam...

Kau Ditakdirkan Untukku terbitan Karyaseni...boleh dapatkan di MPH @ Popular. :)

Anonymous said...

Bila nk ckp i luv u ni hehehhe