Saturday, March 8, 2014

PENGUMUMAN & sambungan TIKA HATI BERBICARA bab 25


Assalamualaikum,

Jutaan kemaafan sebab dah lama sangat tak update blog. Ada perkara yang perlu gee dahulukan. Dalam kesibukan itu, gee cuba juga untuk menyiapkan manuskrip yang tersangatlah lamanya tertangguh. Alhamdulillah akhirnya siap juga dan gee telah emailkan pada pihak penerbit untuk proses penilaian. Doa-doakan semoga segala dipermudahkan. 

Pengumuman juga untuk semua tajuk novel Tika Hati Berbisik Rindu sudah ditukar ke tajuk Tika Hati Berbicara ( ada yang x setuju dengan tajuk ni tak? jangan malu jangan segan untuk meluahkan pendapat anda. Gee sangat2 alukan komen anda. 

 Buat pengubat rindu Arief & Qaseh sedikit sambungan kisah mereka... selamat membaca :) selepas baca jangan lupa komen tau ;)


Langkah diatur dengan debaran di dada. Qaseh menarik nafas dalam. Ya Allah, berikanlah ketenangan dalam diri ini. Bukan dia tidak pernah datang ke sini tetapi kali ini berlainan kerana dia tidak bersendirian. Ada sesuatu yang menganggu perasaannya ketika ini. Sejak peristiwa itu, Arief agak dingin dengannya. Dia khuatir kehadirannya di sini bersama Azman akan  mengundang rasa tidak senang Arief.  Tapi apa yang boleh dia buat. Kalau sudah ini arahan yang telah diberikan oleh majikannya.
Tanpa sedar terbit keluhan dari bibir. Entah mengapa dia terlalu ingin menjaga perasaan lelaki itu? Dan sudah tentu dia perlu berlakon seperti tidak mengenali langsung Pengarah Urusan Perkasa Jaya. Bersikap protokol dalam suasana yang berbeza. Mampukah dia?
"Qaseh," tegur Azman apabila melihat Qaseh hanya menyepikan diri sedari tadi. "Awak okay? Diam aje."
Qaseh melirik senyum hambar. Cuba memaniskan muka walau di hati hanya Tuhan sahaja yang tahu.
“Morning. Pukul 10.00 nanti kita ke Perkasa Jaya. Ada short discussion. Tolong bawakan fail projek di Langkawi sekali nanti,” beritahu Azman. Sedikit kalut gayanya. 
Qaseh yang baru melabuhkan punggung di kerusi terpinga-pinga.
“Awal Encik Azman datang,” tanya Qaseh langsung tidak menyedari kehadiran bosnya itu.
“Saya terpaksa siapkan beberapa dokumen yang diperlukan untuk discussion nanti. Awak tolong sediakan beberapa dokumen yang saya senaraikan ni.”
Sekeping kertas dihulurkan pada Qaseh. Kertas itu diamati seketika sebelum kembali mengangkat muka memandang Azman yang tidak beralih pandang dari dokumen yang dipegang sambil kaki diatur perlahan ke arah biliknya.
Teragak-agak Qaseh ingin bersuara. Diperhatikan sahaja tubuh Azman berlalu pergi. Namun, tiba-tiba Azman kembali berpaling. “Awak dah breakfast?” soal Azman  tiba-tiba diluar jangkaannya.
“Hah. Err... dah Encik Azman,” jawab Qaseh teragak-agak.
“Kalau macam tu temankan saya. Tadi tak sempat nak breakfast sebab terkejar-kejar nak siapkan kerja ni. Sekarang saya rasa betul-betul lapar.”
“Err...” serba salah Qaseh hendak menjawab.
“Kalau awak tak nak makan pun tak apa. Temankan saya aje,” kata Azman memujuk. Raut wajah Qaseh seperti dapat ditelah jawapannya.
Qaseh hanya mengangguk perlahan. Tidak tergamak pula hendak menolak.
Bibir Azman menguntum senyum nipis. Pertama kali Qaseh menerima pelawaannya. Hati mula berbunga bahagia. Walaupun mungkin penerimaan itu hanya antara pekerja dengan bosnya tetapi dia tidak peduli itu semua. Mungkin ini permulaan untuk hubungan yang dia angankan.
Azman meletakkan piring berisi kuih karipap di hadapan Qaseh.
“Saya dah sarapan tadi Encik Azman. Ni siapa yang nak makan?”
“Awak yang makan. Saya dah ada roti canai,” jawab Azman sambil menyuap kepingan roti canai ke dalam mulutnya.
“Tapi saya dah kenyang.”
“Awak makan apa tadi?”
“Roti bakar.”
“Alah.... setakat roti bakar apa yang kenyang sangat... rasalah karipap ni. Sedap.”
“Kalau sedap Encik Azman ajelah yang makan.” Qaseh menolak piring kuih itu pada Azman.
“Eh, saya beli untuk awak. Cubalah rasa.” Azman menolak kembali piring itu dekat pada Qaseh.
“Betul, saya dah kenyang.” Piring itu ditolak kembali pada Azman.
“Sampai bila nak main tolak-tolak ni. Kalau tak nak makan, kita bungkus aje.”
“Cadangan yang baik.”
“Tiba-tiba aje ada meeting dengan Perkasa Jaya?” soal Qaseh. Azman baru memberitahunya dia akan turut serta dalam meeting dengan Perkasa Jaya sebentar lagi.
“Projek tu tidak lama lagi akan masuk fasa pertama. Saya dimaklumkan Encik Arief nak projek tu siap seperti yang dijadualkan. Pertama kali kita bekerja dengan Perkasa Jaya dan saya tidak mahu kita gagal.”
Mendengar nama itu sudah membuatkan hati Qaseh dilanda gundah. Bagaimana dia hendak berdepan dengan lelaki itu nanti? Aduh! Sesak dada dibuatnya.
“Syarikat kita baru hendak berkembang. Buat masa ni kita tidak cukup budget hendak mengambil pekerja baru. Mungkin bila projek baru ni start kita akan mengambil pekerja baru secara berperingkat,” terang Azman lagi.
Qaseh menarik nafas dalam. Berat rasa hati untuk turut serta dalam perbincangan itu. Tetapi masakan dia berterus terang tentang apa yang bersarang dalam diri. Sudah tentu bermacam persoalan akan timbul di benak fikiran bosnya itu.  
Seketika suasana sepi diantara mereka. Qaseh meliarkan pandangan di sekeliling restoran. Dia perasan dengan anak mata Azman yang sesekali melekap di wajahnya.
"Awak dah ada kekasih Qaseh?"
Hampir tersedak Qaseh dengan pertanyaan itu. Dia mengangkat muka membalas pandangan Azman. Seketika cuma. Renungan itu cukup menusuk menikam anak matanya. Namun, dia tidak mampu menjawabnya. Apa jawapan yang selayaknya diberikan? Sedangkan mempunyai kekasih sudah tidak layak bagi dirinya kerana dia sudah bergelar isteri orang. Sudahnya Qaseh hanya mendiamkan diri.
"Mungkinkah diam awak memberi jawapan yang awak sudah berpunya?" aju Azman lagi menagih jawapan daripada Qaseh.
"Kenapa Encik Azman nak tahu?"
"Maaf kalau ia terlalu peribadi tetapi selama awak bekerja dengan saya, awak seorang pekerja yang agak pendiam dan perahsia. Saya ingin mengenali awak dengan lebih dekat. Saya harap peluang itu berpihak kepada saya," jawab Azman berterus terang. Anak matanya terus melekap di wajah Qaseh.
Serba tidak kena Qaseh di tempat duduknya. "Encik Azman..."
"Tak perlu beri jawapannya sekarang Qaseh" pintas Azman bersuara mengunci mulut Qaseh dari terus berbicara.
"Pagi-pagi dah mengelamun, Qaseh?" tegur Rizal di sebelah Qaseh. Melayang jauh ingatannya pagi tadi. Qaseh melirik senyum paksa menutup rasa gugup dengan teguran itu. Sekilas pandangannya melirik ke arah Azman yang hanya menyepi. Seketika pandangan mereka bersatu. Pandangan yang tersirat seribu makna. 
Qaseh mengeluh. Hatinya mula dilanda resah. Entah kenapa dia tidak bersedia untuk berdepan dengan Arief dalam keadaan begini. Debaran bertandang membuatkan dadanya sesak dengan kemungkinan yang mendatang.
Entah kali keberapa keluhan terbit dari bibir Qaseh. Sebaik pintu lif terbuka dengan berat hati Qaseh mengekori langkah Azman dan Rizal masuk ke dalam perut lif.
Sesekali Qaseh meliarkan pandangan ke sekeliling sehingga mereka sampai di bilik mesyuarat. Beberapa kakitangan dari syarikat Perkasa Jaya sudah sedia menanti di bilik itu.
Qaseh menarik nafas dalam sebelum melabuhkan punggung di kerusi. Terasa debaran semakin laju berdegup.
“Assalamualaikum,” ucap seseorang membuatkan nafas Qaseh hampir terhenti. Tidak perlu berpaling, suara itu amat dikenalinya.
Serentak mereka yang ada di situ berdiri sambil menjawab salam itu. Qaseh mengangkat muka. Dia terpaku kala matanya bertemu pandang dengan Arief yang turut memandang ke arahnya. Seketika pandangan mereka bersatu. Qaseh melarikan pandangan.
Azman memperkenalkan teman sekerjanya kepada Arief. Arief hanya bersikap selamba. Melihat sikap Arief itu, Qaseh juga bersikap sedemikian. Berpura-pura tidak mengenali antara satu sama lain. Perbincangan berlangsung sehingga ke waktu makan tengahari. Selesai perbincangan, Arief menjemput mereka makan tengahari bersama.
Mereka makan di Restoran Thai di sebuah hotel. Qaseh tidak menyangka Arief akan melabuhkan punggung di kerusi sebelahnya. Sesekali tangan Arief nakal mencari tangannya dan digenggam. Tidak keruan Qaseh dibuatnya. Risau jika tingkah Arief disedari yang lain terutama Azman yang juga duduk di sebelah kirinya.
Sebaik pesanan sampai mereka menjamu selera sambil sesekali berbincang soal kerja dan isu semasa.
“Awak nak tambah tomyam Qaseh?” tanya Azman apabila melihat mangkuk yang berisi sup tomyam Qaseh sudah tinggal suku. Kebetulan Azman baru menambah sup tomyam ke dalam mangkuknya.
“Err... boleh juga...” teragak-agak Qaseh menjawab. Serba salah Qaseh menerima pelawaan itu. Khuatir akan mengundang rasa tidak senang Arief. Apatah lagi Arief pernah menyuarakan sikap Azman yang seperti menaruh hati terhadapnya.
Arief hanya memerhati. Layanan mesra Azman kepada Qaseh membakar rasa cemburunya. Lirikan dan pandangan Azman sudah cukup menjelaskan isi hati lelaki itu. Segak dan bergaya orangnya. Entah kenapa dia terasa tergugat. Melihat senyuman balas Qaseh mencengkam rasa cemburunya. Namun, Arief cuba berlagak profesional walaupun riak cemburunya sudah dapat dikesan oleh seseorang yang memerhati tingkah Arief dan Qaseh sedari tadi.
Datuk Rahim tersenyum sinis. Tidak menyangka Arief menyimpan perempuan dalam diam. Dalam hati dia ketawa kemenangan. Satu hari nanti pasti reputasi Arief akan jatuh jika skandal itu tersebar luas.
Serius wajah Arief melangkah masuk ke biliknya. Kasar punggung dilabuhkan ke kerusi. Tubuhnya disandar sambil berpusing memandang ke luar tingkap. Dada langit biru tampak damai menjamu matanya. Namun keindahan itu tidak mampu menenangkan jiwanya yang berkocak dengan perasaan cemburu saat ini. Kalau ikutkan rasa hatinya, mahu sahaja dia dedahkan hubungan mereka supaya tidak ada sesiapa yang berani menaruh hati pada isterinya. Tetapi dia masih waras waktu itu.
Tiba-tiba bunyi ketukan di pintu menyejutkan Arief. Lantas dia memusingkan kerusi mengadap meja kerjanya. “Masuk,”
“Boleh uncle jumpa Arief sekejap."
“Silakan uncle.”
Tanpa dipelawa Datuk Rahim melabuhkan punggung di kerusi.
“Ada apa uncle nak jumpa Arief?” Arief terus mengajukan pertanyaan. Dia tahu sudah tentu ada agenda tertentu yang ingin diutarakan padanya. Dari dulu lagi dia mencurigai tindak tanduk Datuk Rahim.
“Uncle nak tanya mengenai projek di Langkawi. Kenapa Arief beri pada syarikat tu tanpa berbincang dengan uncle dulu. Bukankah kita telah berbincang sebelum ni, Syarikat Damai lebih berpatutan harganya.”
“Arief sudah meneliti tender dari kedua syarikat tu dan Arief lebih suka dengan cadangan kertas kerja dari Syarikat Bersatu Setia dan sebut harga yang ditawarkan lebih berpatutan dari Syarikat Damai,” beritahu Arief panjang lebar.
“Tapi Arief sepatutnya berbincang dengan uncle dulu sebelum membuat apa-apa keputusan. Uncle juga berhak dalam syarikat ni. Arief kena ingat tu,” luah Datuk Rahim tidak berpuas hati.
“Setahu Arief uncle akan bersetuju apa saja keputusan Arief sebelum ini. Kenapa sekarang uncle nak mempersoalkan perkara ini pula? Ada apa-apa yang uncle tidak puas hati dengan Arief?”
“Bukan itu maksud uncle. Tapi sebagai pemegang saham dalam syarikat ni, uncle juga berhak untuk mencadangkan keputusan yang dirasakan patut untuk kebaikan syarikat.”
Arief tersenyum sinis. “Bagaimana dengan cadangan Arief dulu? Uncle dah fikirkan?”Arief menukar topik perbualan. Sudah lama dia menanti keputusan mengenai penjualan saham yang dipegang oleh Datuk Rahim memandang Datuk Rahim seperti tidak lagi berminat dengan urusan syarikat.
Datuk Rahim betulkan duduk. “Uncle belum fikirkan lagi.” Kerusi yang diduduki terasa panas. Sangkanya Arief sudah melupakan perkara itu.
“Kalau uncle dah buat keputusan, beritahu Arief. Tentang tender tu, uncle jangan risau. Semestinya Arief nak yang terbaik untuk syarikat.”
“Uncle percaya dan yakin Arief akan buat yang terbaik.”
Datuk Rahim tersenyum kelat. Raut wajahnya cuba dimaniskan. Tidak mahu Arief terkesan sesuatu. Benak fikirannya berputar ligat memikirkan cara untuk menarik perhatian Arief pada tender Syarikat Damai. Sudah beberapa kali Datuk Ismail menghubunginya tetapi jawapan yang mampu diberi hanyalah masih dalam proses penilaian. Sekiranya Arief tidak mengambil tender itu, dia yang akan susah nanti. Tiba-tiba wajah gadis tadi terlintas di fikiran. Pelbagai persoalan yang masih belum terjawab mula bermain di mindanya.

* Jangan lupa komen ya :))




6 comments:

Pretty Abnormal said...

Gee, best sgtt! Nnti dh diterbitkan jgn lupa roger okeyh! -PA-

baby mio said...

Best

Anonymous said...

I like.... sambunglah lagi....

seed169 said...

wah dah lama x baca n3 baru...apa pun terima kasih gee...
x sabar nak tunggu manuskrip penuh cerita ni...
tentang tajuk, ok juga, yang penting cerita x lari...hehehe
good luck gee

eizzara eizzaty said...

nak sambung lagi ... kak gee kuar masa pesta buku nanti ke ??

geemus said...

Salam semua...

hai Pretty Abnormal... thanks sudi layan THB :) okay klu dibukukan gee akan war2kan nanti.

baby mio : thanks! ;)

Anonymous : thanks! smbungannya dh ada harap Anonymous dh bc :)

seed169 : thanks... rasa gee tajuk ni sesuai sbb tu tukar. Thanks sudi beri pendapat. :)

eizzara eizzaty :

hehe... eizzara dh bc sambungannya kan... hehe... x pasti lagi bila nvl ni akan diterbitkan. Harap2 x lama sgt menunggu.